سبد خرید 0

وبلاگ

چگونه بورس را تحلیل کنیم؟

چگونه بورس را تحلیل کنیم؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید

3.7
(30)

همه ی ما این روزها احتمالا با داغ شدن بازار بورس، اصطلاح “تحلیل بورس” را شنیده ایم و به اين فكر كرديم كه شايد مكان خوبى براى سرمايه گذارى باشد و همين مسئله ضرورت يادگيرى اصول آن و تحليل بورس را نشان مى دهد. برای آن که با ابزار های تحلیل در بورس آشنا شوید، این مقاله را پیگیری کنید.

چگونه وارد بورس شويم؟

قبل از آنكه راجع به تحليل بورس صحبت كنيم ابتدا بايد راه ورود به بازار بورس را ياد بگيريم.

اولين كارى كه براى ورود به بورس بايد بكنيم گرفتن كد بورسى است كه اين كد از حروف فاميلى شما و پنج عدد تشكيل شده است.

براى گرفتن كد بورسى ابتدا بايد به صورت آنلاين در سامانه سجام ثبت نام كنيد، پس از ثبت نام كد ١٠ رقمى سجام به شما داده مى شود كه با مراجعه حضورى يا آنلاين به كارگزارى مورد نظرتان مى توانيد كد بورسى را دريافت كنيد.

بهترین کارگزاری بورس کدام کارگزاری است؟

در ابتدا بیاید تعریف کارگزاری را با هم مرور کنیم. براى خريد و فروش سهام نياز به يك واسط داريم و اين واسط كارگزارى ها هستند و همانند املاك در معاملات ملكى عمل مى كنند يعنى از طريق آنها سفارش شما به شركت ها مى رسد و مى توانيد سهام را خريد و فروش كنيد.

يكی از مواردى كه براى انتخاب کارگزاری مهم است رتبه كارگزارى از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار مى باشد، مورد ديگرى كه براى انتخاب كارگزارى مى توانيد در نظر بگيريد اين است كه از افراد فعال در بازار سرمايه بپرسيد كه با چه كارگزارى هايى كار مى كنند و معايب و مزاياى هر كدام چيست.

البته در مقاله های بعدی تصمیم داریم کارگزاری های برتر را از نظر کارایی و سرعت بررسی کرده و نتیجه را به کاربران آکادمی چرتکه ارائه دهیم.

چگونه بورس را تحليل كنيم تا سودهاى خوبى به دست بياوريم؟

تحليل بازار بورس كار سختى است و براى آنكه تحليل گر حرفه اى باشيد نياز به آموزش و تجربه در بازار بورس داريد.

مى توان گفت با تحليل و يادگيرى موارد زير مى توان بازار بورس را تحليل كرد:

١.تحليل تكنيكال

٢.تحليل بنيادى

٣.رصد شاخص بورس

٤.تشخيص صنعت مناسب

٥.سود و زيان انباشته شركت

٦.سهام شناور آزاد

٧.ميزان نقد شوندگى سهم

تحليل تكنيكال چيست؟

تحليل گران براى تحليل تكنيكال از داده هاى گذشته سهم براى پيش بينى آينده استفاده مى كنند.

تحليل تكنيكال براى تمامى بازارهايى كه بر اساس عرضه و تقاضا كار مى كنند مانند ارزهاى ديجيتال كاربرد دارد.

نمونه ای از یک نمودار تکنیکال

 

و براى يادگيرى تحليل تكنيكال مى توانيد از روش هاى زير استفاده كنيد:

١.اينترنت(فيلم هاى رايگان سايت)

شما می توانید از فیلم های رایگان چرتکه و یا سایت های مشابه نظیر فراچارت برای آموزش رایگان خود استفاده کنید.

٢.كتاب ها

کتاب های زیادی در زمینه آموزش دیدن در بازار سرمایه وجود دارند، در ادامه چند کتاب مفید که خودمان آن ها را مطالعه کرده ایم و مطالب بسیار مفیدی را از آن ها یاد گرفته ایم خدمت تان معرفی می کنیم:

تحليل بنيادى و تحليل تكنيكال از مارك داگلاس
استراتژيست از نيما آزادى
چگونه ٢ ميليون دلار در بورس به دست بياوريم از نيكولاس دارواش
استادى در امواج اليوت از کنستانس براون
سهم نخريد مگر با شناخت رفتار و روانشناسى بازار
معامله گر منظم از مارك داگلاس
هنر خروج و ورود از على اسدى
امواج بازيگر از على بهارى

٣.دوره حضورى

در صورتی که دوره های آنلاین و ویدیویی برای شما مناسب نیست و نمی توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید، دوره های حضوری گزینه بهتری برای شما هستند. البته همچنان توصیه می کنیم که در شرایط کنونی در خانه بمانید و از دوره ها و خدمات اینترنتی برای آموزش استفاده کنید.

(این مقاله در شرایط پاندمی کرونا ویروس نوشته شده است)

همچنین نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که هزینه شرکت در دوره های حضوری بالاتر از دوره های غیر حضوری است و باید استاد دوره، برگزار کننده و سابقه آن ها را عمیقا از قبل بشناسید.

٤.دوره هاى غیر حضوری(فوق حرفه اى)

پیشنهاد ما این است که حتی الامکان از دوره های غیر حضوری برای یادگیری استفاده فرمایید.

این دوره ها باعث می شود آزادی مکان و زمان داشته باشید، و هر زمان که خواستید از پشتیبانی دوره ها استفاده فرمایید.

اگر فیلم های رایگان سایت چرتکه را مشاهده کرده اید و فکر می کنید سایت چرتکه برای آموزش دیدن شما مناسب است، از صفحه دوره فوق حرفه ای دیدن کنید!

تحليل بنيادى چيست؟

 يكى از مهم ترين تحليل ها براى رصد بازار تحليل بنيادى است. تحليل بنيادى روشى است كه افراد مى توانند ارزش ذاتى سهام را به دست بياورند، در واقع تمام عواملى كه بر ارزش سهام تاثير مى گذارد را در نظر مى گيرد و فايده آن براى سهام دار اين است كه مى توان با توجه به قيمت فعلى سهم به اين نتيجه برسيم كه قيمت سهم بالاتر از ارزش ذاتى آن است يا كمتر.

بر اين اساس مى توان تصميم گرفت كه سهم از لحاظ بنيادى شرايط خوبى دارد يا خير، بنابراين اگر قيمت سهم پايين از ارزش ذاتى آن باشد خريد آن منطقى است و مى توان انتظار سود از سهام را داشت.

رصد شاخص بورس

براى تحليل بازار بايد حتما به شاخص بورس توجه كنيد و دليل آن اين است كه زمانى كه شاخص مثبت است بازار روند صعودى مى گيرد و مى توان با تجزيه و تحليل نمودار شاخص هاى بازار روند و جهت كلى بازار سهام و صنايع و شركت هاى كوچك را پيش بينى كرد.

تشخيص صنعت مناسب

زمانى كه شاخص بورس مثبت باشد بايد به بررسى شاخص صنعت هاى مختلف بپردازيم و صنعت برتر را از اين بين انتخاب كنيم و در صنعت مربوطه نيز شركت خوب را براى سرمايه گذارى پيدا كنيم.

سود و زيان انباشته شركت

براى تحليل بورس و انتخاب سهام مناسب بايد به سود و زيان انباشته شركت توجه كنيم. سود و زيان انباشته را بهتر است قبل از خرید هر نمادی بررسی کنید.

به این صورت که وارد سایت کدال شده، و نماد مورد نظر را جستجو کنید، سپس ترازنامه سال مالی اخیر، و سه ماهه آن را بررسی کنید(البته ترازنامه سالانه معتبرتر است).

در ترازنامه T شکل، قسمت سود و زیان انباشته، را چک کنید، اگر عدد سود و زیان، داخل پرانتز بود، منظور زیان انباشته است.

سهام شناور آزاد

سهام شناور آزاد يعنى ميزان سهامى كه در دست سهامداران خرد يا همان اشخاص حقيقى است. و براى خريد سهام بايد توجه كنيد كه شناورى سهم بيش از ١٠ درصد باشد، همچنين به اين نكته توجه كنيد كه شناورى زياد در بازار بورس تهران چندان نشانه خوبی برای نماد نيست و شركت بايد حداقل يك يا دو سهامدار عمده داشته باشد.

ميزان نقد شوندگى سهم

توجه كنيد سهامى كه مى خريد بايد نقد شوندگى خوبى داشته باشد تا هنگام فروختن سهم به مشكل نخوريد و براى همين بايد حجم معاملات سهم بالا باشد.

برای آن که نقد شوندگی سهام را بررسی کنیم، رفتار حقوقی های آن سهم یا بازیگر آن را در شرایط منفی بازار شناسایی کنید.

چگونه سهام ارزشمند در بازار را شناسايى كنيم؟

بايد توجه كنيد كه هيچ راه قطعی براى انتخاب سهام وجود ندارد اما با استفاده از دانش و تحليل سهام مى توان تا حد زيادى شانس را براى انتخاب سهم ارزشمند افزايش داد.
قيمت سهم بر اساس عرضه و تقاضا تغيير مى كند و بنابراين اگر بتوانيم عرضه و تقاضا را پيش بينى كنيم شانس براى شناسايى سهام ارزشمند افزايش مى يابد.

عواملى كه مى تواند به شما در شناسايى سهام ارزشمند كمك كند عبارت اند از:

تحليل بنيادى

همان طور كه گفتيم تشخيص ارزش ذاتى سهم بسيار مهم است و با استفاده از آن مى توان سهام مستعد رشد (با دید بلند مدت) را پيدا كرد.

نسبت P/E

يكى از پركاربردترين نسبت ها در بين نسبت هاى مالى، نسبت قيمت بر سود مى باشد كه ارزش بازار يك سهم را نشان مى دهد و منظور از P، کلمه “Price” یا همان قيمت سهم است و منظور از E، عبارت “EPS به معنای درآمد هر سهم” است. اين مقدار هرچه پايين تر باشد به معنى پايين بودن ارزش ذاتى در برابر سودآورى است بنابراين انتظار مى رود سهم رشد قيمتى خوبى داشته باشد.

p به e

ارزش دفترى سهم

ارزش دفترى سهم نشان دهنده خالص دارايى ها، معادل حقوق صاحبان عادى سهام است.

چنانچه بازده حقوق صاحبان سهام بيشتر از ١٥ درصد باشد انتظار سوددهى بالاتر از سهم را داريم.

نسبت P/B

اين نسبت همانند ارزش دفترى سهم مى باشد و نشان مى دهد كه ارزش ذاتى سهم در برابر جريان بازار چگونه است و هرچه اين ميزان بيشتر از يك باشد سهام از ارزش واقعى خود بالاتر هستند و اگر زير يك باشد سهام داراى مشكل بنيادى مى باشد و از ارزش خود پايين تر است.

سود تقسيمى بالا

در صورتى كه شركت از نظر مالى مشكل نداشته باشد و ميزان سود تقسيمي آن در آينده امن باشد، سهم در كوتاه مدت بازده خوبى خواهد داشت.

تحليل تكنيكال

توضیحات آن در قسمت های قبل داده شد.

تابلوخوانى

تابلوخوانی یکی از اساس پایه در بورس ایران است. از طريق سايت tsetmc مى توانيد اطلاعات سهام را مشاهده كنيد و در صورتى كه سهم تابلوى خوبى از نظر حجم معاملات،سرانه خريد و فروش و حجم خريد و فروش حقيقى و حقوقى داشت آن سهم را خريدارى كنيد.

مهارت هاى فردى

نكته اى كه باعث مى شود شما معامله گر خوبى باشيد اين است كه در معاملات خود كنترل فردى داشته باشيد، و با گذشت زمان و كسب تجربه در بازارهاى مالى مى توانيد شخصيت معامله گرى خود را شناسايى كنيد و درصد موفقيت خود را براى انتخاب سهام ارزشمند بالا ببريد.

بررسى ديدگاه هاى فعالان تجربى

شما به راحتى از طريق سايت سهام ياب يا گروه هاى تلگرامى مى توانيد با افراد فعال در بازار سرمايه ارتباط برقرار كنيد و نظرات آن ها را در مورد سهام مختلف بدانيد.

البته باید احتیاط کنید که در جو روانی بعضی گروه ها یا کانال ها برای خرید یا فروش سهام بی بنیاد و فضا های روانی بیهوده قرار نگیرید.

مرور کلی مقاله

امیدواریم در صورتی که در بازار های مالی تازه وارد هستید، این مقاله به شما کمک کرده باشد که دید مناسبی جهت ورود به بازار بورس یا سایر بازار های مالی پیدا کرده باشید.

فراموش نکنید که سیگنال گرفتن از افراد و کانال های تلگرامی مختلف، فقط در شرایط بازار مثبت کارایی دارد و تنها چیزی که باعث سود گرفتن شما از بازار سرمایه می شود، یادگیری همین ابزارهایی است که در همین مقاله معرفی کردیم.

چندان هم سخت نیست و کافی است شروع کنید!

فیلم های رایگان چرتکه می تواند گزینه مناسبی برای شروع باشد!

این مقاله چقدر برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 30

دنبال مطلب خاصی میگردی؟

مقالات مرتبط:

تفاوت قیمت جفت ارزها در بروکرهای مختلف

ثروتمندترین افراد ایران

آموزش و دانلود گلوری اکسپرت مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه در فارکس

مقایسه پراپی و سرمایه گذار برتر

دیدگاه و نظرات(13)

سوالات و انتقاد های خودتون رو ارسال کنید تا با دانش هم دیگه، ابهامات این مقاله رو تکمیل کنیم.

13 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام ;خدا قوت;بابت تمام زحماتی که در راستای آموزش امثال من تازه وارد به بازار سرمایه متحمل می شید, نهایت سپاس و تشکر را دارم , بنده از طریق سایت فراچارت وآموزش تابلو خوانی آقای همتی با این سایت آ شنا شدم,تدریس کاملا متفاوت وحرفه ای آقای همتی وهمچنین بیان مطالب پیچیده به زبان ساده از جانب ایشان ,فوق العاده برای من کار آمد بوده, امیدوارم این محبت شما ,آقای مدنی وآقای همتی در حق ما تازه واردها همچنان ادامه داشته باشه,ان شاالله همیشه شاد وسلامت باشید

    • سجاد عزیز، از انرژی مثبت شما سپاسگزاریم. انشالله که همه قسمت های سایت چرتکه برایتان مفید باشد.

  • باسلام برای شروع مطالب خوب ارزنده ای میباشدالبته تعدادی ازفیلم های رایگان شمارا هم دیدم که خیلی خوب وآموزنده بودن ونکات بسیارمهمی داشتند

  • سلام ممنون از زحمات ارزشمندشما خوبان که راه درست به ما اماتورها نشان میدید

  • سلام ممنون میشم ب سوالم جواب بدین و توضیحی جامع بدین
    توی یکی از فیلماتون گفتین که با ۱۰۰ دلار در کریپتو ها میتونین تو ۲۰۲ روز پولمون رو به ۴۰.۰۰۰
    دلار برسونیم
    آیا این واقعیت داره؟
    و راهش چیه؟
    خواهش میکنم جواب بدین

  • با سلام و خسته نباشید
    خواهش میکنم ب سوالم پاسخ بدید
    توی یکی از فیلم هاتون گفته بودین با 100 دلار سرمایه توی 202 میتونین پولتونو ب 40000 دلار برسونین ایا این واقعیت داره؟
    و اگر واقعیت داره چجوزی میشه اینکارو کرد

  • سلام
    بنده از فیلمهای اموزشی خیلی بهره بردم
    ولی ای کاش فیلمهایتان را هم بیشتر میکردید
    و هم مرحله بندی میکردید تا بتوانیم به یک جمع بندی جهت خرید بسته تان نماییم
    ضمنا اگر خودتان را در مقام مقایسه با رقباء این عرصه هم معرفی میکردید انتخاب برای اینجانب راحتتر بود
    نتیجه عرایضم این که کارتون دلنشین است.

  • با سلام بینهایت ممنونم بابت سایت خوبتون و سپاسگزارم از جناب اقای همتی عزیز که فوق العاده اموزش میدن… من در یوتیوب هم کانال اسانترین روشها ایشون رو دنبال میکنم.عالی اموزش میدن . دمتون گرم

  • با سلام بینهایت ممنونم بابت سایت خوبتون و سپاسگزارم از جناب اقای همتی عزیز که فوق العاده اموزش میدن… من در یوتیوب هم کانال اسانترین روشها ایشون رو دنبال میکنم.عالی اموزش میدن . دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://chortkee.com/?p=25010