تکنیک های تکنیکالی(پولبک)

حمایت-مقاومت

آنچه در این مطلب می‌خوانید

4.2
(5)

پولبک (بوسه ی خدافظی)

پولبک در لغت معنی عقب برگشتن یا پس کشیدن دارد ولی در تحلیل تکنیکال به بوسه مجدد یا بوسه خداحافظی مشهور است.
(به بیان ساده فرض کنید قیمت سهم یک سطحی را شکسته است، الان قیمت برای این که از از آن سطح معذرت خواهی کند باز می گردد و یک بوسه ی خدافظی می زند و به مسیر خود ادامه می دهد).
برای درک بهتر تصویر زیر را ببینیم:

پولبک

بطور خلاصه:

 زمانی که نمودار قیمت خط حمایت یا مقاومت را می شکند و سپس یک بار دیگر آن را لمس می کند و دوباره به مسیر خود ادامه می دهد آن لمس مجدد را پولبک می گویند.

انواع پولبک:

بوسه خداحافظی انواع مختلفی دارد که برسی آنها میتواند بسیار کمک کننده باشد. برای درک بهتر موضوع ابتدا به تصویر زیر توجه کنید:

    پولبک نرمال :

این نوع همان نوع عادی می باشد که بیشتر اوقات نیز آن را مشاهده می کنید و به صورت ساده همان طور که در تصویر می بینید به سطح مقاومت یا حمایت برخورد می کند و دوباره به حرکت خود ادامه می دهد.

    پولبک خارجی:

در این حالت همان طور که در تصویر نیز مشاهده می کنید قیمت سهم قبل از رسیدن به سطح حمایت یا مقاومت مسیر اصلی خود را در پیش می گیرد و به حرکت ادامه می دهد. این نوع pull back نشان دهنده بالا بودن تقاضا برای سهم در حالت های صعودی ( و بالعکس در حالت های نزولی) می باشد و در صورت مشاهده این نوع pull back احتمال صعود قیمت بالا خواهد بود.

    پولبک داخلی:

این نوع از پولبک که سومین نمودار از سمت چپ در تصویر بالا می باشد کمی خطر ناک می باشند زیرا نشان دهنده سردرگمی معامله گران در جهت نمودار است. برای مثال در همین نمودار بالا همان گونه که می بینید قیمت مقاومت را رد کرده و به سمت پایین آمده و سپس دوباره رشد کرده است٬ که اگر قدرت و تصمیم خریداران قاطعانه تر بود این اتفاق نمی افتاد و قیمت سهم بعد از برخورد به مقاومت رشد خود را ادامه می داد.

نکته: به نظر بعضی از معامله گران حرفه ای پولبک داخلی به این دلیل اتفاق می افتد که حدضرر ها فعال شود و بازیگر سهم بتواند تعداد زیادتری سهم را جمع آوری کند.
نکته: به نظر برخی از معامله گران، پولبک داخلی معنایی ندارد، یعنی اگر سهم برگشت خود را از مقاومت سهم رد کند، و مقاومتی که اخیرا شکست داده را مجددا لمس کرده، و به زیر خط مقاومت برود، دیگر نمی توان به این نوسان قیمت پولبک گفت و پولبک داخلی از نظر آن ها وجود ندارد. به هر حال این هم یک نظر سلیقه ای است و بهتر است خودتان با تجربه کردن شرایط مختلف در بازار به نتیجه برسید.

نمونه ای از پولبک با روند نزولی:

 

نمونه ای از پولبک در روند نزولی

 

نمونه ای از پولبک با روند صعودی:

 

نکات مفید و کاربردی:

یه یاد داشته باشیم که پول بک منحصر به خطوط روند نیست و در تمام خطوط حمایت، سر و شانه‌ها و کف‌های دو قلو نیز امکان اتفاق آن وجود دارد.
دقت کنید که در مثال بالا شاهد تشکیل الگوی سر و شانه سقف و پول بک موفق به خط گردن هستیم که فرصت مجددی به فروشندگان برای خروج از سهم داده است.

به شما توصیه می کنیم مقاله ی (تکنیک های تکنیکالی) حمایت و مقاومت را مطالعه فرمایید.

 

وبسایت سازمان بورس

این مقاله چقدر برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 5

مقالات مرتبط:

سبک ICT در فارکس

تفاوت قیمت جفت ارزها در بروکرهای مختلف

ثروتمندترین افراد ایران

آموزش و دانلود گلوری اکسپرت مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه در فارکس

دوره هوش مالی

دوره آموزشی هوش مالی با تدریس محمدحسین همتی
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است
ثبت نام

سوالات و انتقاد های خودتون رو ارسال کنید تا با دانش هم دیگه، ابهامات این مقاله رو تکمیل کنیم.

4 پاسخ

  1. فوق العاده بود این مقاله – استاد فقط یه سوالی نمی شه تشخیص داد کدوم نوع پولبک میخواهد اتفاق بیفتد؟؟

    1. ممنونم ار نظر لطفتون
      وقتی میرسه به حمایت یا مقاومت در پولبک میام میزان فشار خرید و فروش رو براساس تابلوخوانی می سنجیم اگه فشار فروش زیاد باشه میشه گفت میخواد بره برای پولبک نوع سوم
      و درحالت کلی جواب سوالتون خیر هست

      موفق باشید

  2. سلام استاد
    خوب هستید ؟
    ببخشید امکانش هست اگر مقاومت رو کنه بعد از مدت طولانی کندل منفی بزنه ، یعنی با شکستن مقاومت تا یه مدت طولانی به روند صعودی و مثبت ادامه بده و به اصطلاح حالا حالاها پولبک نزنه؟
    باتشکر

  3. شرمنده یک سوالی داشتم اینکه موقعی که بخواد پول بک بزنه حتما باید عرض کانالو پر کنه یا ممکنه پر نکنه و پول بک بزنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *