[ux_banner height=”500px” bg=”1440″ bg_color=”rgb(255, 255, 255)” bg_overlay=”rgba(0,0,0,.5)” bg_pos=”9% 34%”]

[text_box width=”45″ width__sm=”81″ scale=”115″ margin=”-2px 2px 1px 0px” padding=”0px 0px 0px 0px” animate=”fadeInLeft” parallax=”-2″ position_x=”5″ position_x__sm=”95″ position_y=”10″ position_y__sm=”25″ bg=”rgba(7, 16, 2, 0)” radius=”97″]

عرضه اولیه

چیست؟

[/text_box]

[/ux_banner]
[section padding=”20px”]

[gap height=”50px”]

عرضه اولیه چیست؟

سود قطعی در بورس با عرضه اولیه

[row h_align=”center”]

[col span=”4″ span__sm=”10″ padding=”0px 40px 0px 0px”]

عرضه اولیه چیست؟

[/col]
[col span=”8″ span__sm=”10″]

عرضه اولیه یا عرضه عمومی اولیه یعنی وقتی سهام یک شرکتی برای اولین بار در بورس می‌آید و ما بتوانیم از طریق بورس سهام آن شرکت را بخریم،
این شرکت‌ها احتمالا چند سالی است که هم فعالیت خوب داشته‌اند و احتمالا سهامشان هم در آن موقع دست یک عده خاصی بوده است ولی تا روز عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها هنوز در بورس معامله نشده است.

اگر شما نیمه اسفند ماه 98، برای سهام عرضه اولیه، یک میلیون تومان وارد بورس می کردید، به طور قطعی و صد درصدی تا نیمه فروردین 99 (یعنی در کمتر از یکماه)، 1 میلیون و 200 هزار تومان سود می کردید!

یکی از مواردی که برای سرمایه گذاران بورس، مخصوصاً سرمایه گذاران تازه وارد بورس همیشه جذابیت دارد خیلی‌ها اعتقاد دارند که عرضه‌های اولیه در بورس هدیه ی سازمان بورس به ماست یعنی ما هرچی بخریم به احتمال خیلی بالایی سود کرده‌ایم، واقعیت هم همین است.
در چند سال گذشته می‌توان گفت تمامی عرضه‌های اولیه دارای سود بوده‌اند!

[/col]

[/row]
[row h_align=”center”]

[col span=”4″ span__sm=”10″ padding=”0px 40px 0px 0px”]

خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ چیست؟

[/col]
[col span=”8″ span__sm=”10″]

حداقل ۴۸ ساعت کاری قبل از انجام عرضه اولیه، اطلاعیه عرضه اولیه شرکت در سایت سازمان بورس یا فرابورس منتشر می گردد. در آن اطلاعیه حداکثر تعداد سهام قابل سفارش، تاریخ انجام عرضه اولیه، دامنه قیمت مجاز معین می گردد. در روز عرضه اولیه در سایت سازمان بورس اطلاعیه شروع دوره معاملات عرضه اولیه توسط ناظر بازار اعلام می گردد و شما به مدت ۲ ساعت فرصت دارید تا درخواست خود را ثبت نمایید. پس از پایان دوره سفارش سرمایه گذاران، سازمان بورس متناسب با تعداد متقاضیان و سقف تعداد سهام قابل عرضه شروع به تخصیص سهام به تمامی متقاضیان می نماید. فرض کنید کل تعداد سهام قابل عرضه ۵۰ میلیون سهم باشد و تعداد سرمایه گذارانی که درخواست خود را ثبت کرده اند ۵۰ هزار نفر باشد. از طرفی هر سرمایه گذار تا سقف ۲۰۰۰ هزار سهم اجازه درخواست خرید را داشته است. علی رغم اینکه کل سرمایه گذاران فوق ۲۰۰۰ سهم را درخواست داده اند اما به هر سرمایه گذار هزار سهم تخصیص داده خواهد شد. از زمان آغاز عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ تا به الان اکثر عرضه های اولیه در سقف قیمتی انجام شده اند. 
مانند نمونه ی زیر:
سهم وآوا
 تاریخ عرضه: یکشنبه  1398/08/01
دامنه قیمت: 2100 الی 2160 ریال
سهمیه هر کد: حداکثر 250 سهم
زمان ثبت سفارش: ساعت 10 الی 12

[/col]

[/row]
[row h_align=”center”]

[col span=”4″ span__sm=”10″ padding=”0px 40px 0px 0px”]

مراحل خرید عرضه اولیه به زبان ساده

[/col]
[col span=”8″ span__sm=”10″]

در روز و زمان تعیین شده توسط سازمان بورس به روش زیر عمل می کنیم:

✔️گام اول: جست و جو کردن نماد مورد نظر (مثلا وآوا)

✔️گام دوم: وارد کردن حجم و قیمت سفارش

توجه کنید حتما باید در سقف قیمتی موردنظر باید برای عرضه اولیه ها سفارش ثبت کنید(مثلا برای سهم وآوا قیمت 2160 ریال)

✔️گام سوم: کلیک روی گزینه ی خرید و ثبت سفارش

عرضه اولیه چیست

[/col]

[/row]
[row h_align=”center”]

[col span=”4″ span__sm=”10″ padding=”0px 40px 0px 0px”]

بهترین زمان برای

فروش عرضه اولیه

چه زمانی است؟

[/col]
[col span=”8″ span__sm=”10″]

بطور دقیق نمی توان برای فروش عرضه اولیه نظر داد.

فروش عرضه اولیه به دید شما بستگی دارد. یکی از حالت های زیر برای شما وجود دارد:

اول، شما یک سهامدار هستید که می خواهید سود اولیه ی سهام را قبل از تعدیل شدن و منفی شدن سهم بگیرید.

دوم، دید بلند مدت دارید و به پول خود در کوتاه مدت نیازی ندارید.

اگر جزو دسته ی اول هستید باید بگوییم بهترین زمان برای فروش سهم را باید با بررسی بنیاد سهم تشخیص داد یا می توانید منتظر بمانید و زمانی که حجم صف سهم کم شد و تشخیص دادید بزودی صف خرید سهم شکسته خواهد شد سهم را بفروشید. یک راه دیگر این است که شما وقتی دیدید سهمی، قیمت پایانی اش منفی شد، زمان فروش آن فرارسیده و اگر دید کوتاه مدت دارید آن را بفروشید.

برای شروع فعالیت بورسی خود به صفحه “از کجا شروع کنم؟” مراجعه فرمایید.

 

اگر جزو دسته ی دوم هستید بهتر است کاری به نوسانات کوتاه مدت سهم نداشته باشید و سهم را گوشه ی سبد سهام خود نگه داشته و مدتی بعد سراغ آن بیایید و سود خود را از سهم بگیرید. یا می توانید از انواع فیلتر برای نوسان گیری در بورس استفاده کنید. در 99 درصد مواقع فروش سهم در بلندمدت سود بسیار مناسبی عاید شما خواهد کرد، ولی اکثر سهامداران علی الخصوص تازه واردها در زمان ریخته شدن صف خرید سهم، سهم را به دسته ی دوم افراد که دید بلندمدت دارند تقدیم می کنند!

عرضه اولیه

[/col]

[/row]

[/section]
[button text=”بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟” color=”secondary” size=”larger” animate=”bounceInDown” radius=”10″ expand=”true”]